Ja sama lubię pisać spontanicznie, emocjonalnie, od serca, bez kalkulacji. Wszystkie moje wpisy, nawet jeśli są ofertowe, mają ten sam styl, nie są od siebie oderwane. Prawdą jest jednak to, że rozwijam moją markę osobistą w Internecie od ponad 12 lat, więc już się oswoiłam z pisaniem postów do mediów społecznościowych, przychodzi mi to naturalnie.

Ale Tobie nie musi!

Być może dopiero zaczynasz.

Być może uważasz, że nie umiesz pisać interesująco.

Być może pracujesz z blokadami. 

Być może nigdy tego nie robiłaś i nie wiesz, jakie są reguły gry?

 

Jakimi zasadami warto się kierować, przygotowując wpisy do mediów społecznościowych?

Mam ochotę napisać (i to napiszę), że zasadą autentyczności, prawdy, poczucia humoru, prostoty. Gdy się pisze autentycznie, od serca, z dobrą intencją, wtedy każdy wpis ma wartość, sens, każdy wpis ma też potencjał, żeby sprzedać to, co oferujesz. 

Wierzę jednak, że trzeba się rozkręcić, nabrać odwagi i doświadczenia, by móc swobodnie prowadzić swoje profile w mediach społecznościowych, nie zastanawiając się, co i jak napisać. 

Dla wszystkich moich Czytelniczek, które czują niepewność, wątpliwości, które nie wiedzą, jak, albo nie są pewne, czy dobrze — zebrałam kilka schematów i formuł, którymi możecie się kierować, przygotowując swoje wpisy do mediów społecznościowych. 

Pozwolę sobie w tym miejscu na prywatę i reklamę. Jeśli ten wpis jest o Tobie, ale nie masz czasu ani ochoty uczyć się tworzenia tekstów marketingowych, zerknij na zestaw napisanych przeze mnie e-booków ,,Zaplanuj swoją komunikację’’, gdzie znajdziesz 100 szablonów wpisów marketingowych (tak, możesz zrobić kopiuj-wklej) oraz 200 gotowych nagłówków marketingowych. 

Modele, formuły i pomysły

Nie jest to wpis dla copywriterów, tylko dla osób, które same prowadzą swoje profile w mediach społecznościowych, dlatego też postawiłam nie opisywać wszystkich możliwych copywriterskich formuł, tylko te, które pomogą samemu w lekki sposób tworzyć treści. 

 

[1] System AIDA

Skrót AIDA pochodzi od pierwszych liter czterech etapów procesu zakupowego (ale odnosi się moim zdaniem ogólnie do zainteresowania obserwatorów swoją firmą czy marką osobistą), których celem jest przyciągnięcie uwagi, zainteresowania, wzbudzenie chęci zakupu i finalnie — do podjęcia decyzji zakupowej (lub na przykład dołączenia do Twoich obserwatorów na Instagramie).

[1] Attention (uwaga) – masz jedno zdanie, dosłownie kilka sekund, by przyciągnąć uwagę czytelnika, potencjalnego klienta czy obserwatora. Użyj mocnego zdania (znajdziesz je w moim e-booku ,,200 gotowych nagłówków marketingowych) lub kolorowej, wyróżniającej się grafiki. 

[2] Interest (zainteresowanie) – zainteresuj odbiorcę swoją ofertą, to tak w skrócie. Pokaż korzyści, najważniejsze cechy, które być może rozwiążą problem Twojego odbiorcy, który zaraz stanie się Twoim klientem?

[3] Desire (pożądanie) – to jest ten punkt, gdy warto przedstawić zysk, opłacalność Twojej oferty, pracy z Tobą, obserwowania Cię.

[4] Action (działanie) – zachęć do działania, interakcji, obserwowania, kupienia, przeczytania czegoś. Na końcu wpisu zostaw tzw. CTA, czyli call to action, zdanie, które mówi czytelnikowi, co ma teraz zrobić, jakie działanie wykonać, np. „kup teraz” albo „kliknij link i przeczytaj”. 

 

[2] Listy, rankingi, wyliczanki 

To jest sprytny i dość prosty sposób konstruowania wpisów marketingowych, zresztą na pewno codziennie się z nimi spotykasz.
3 sposoby na…
10 filmów na wspólny wieczór
5 miejsc, do których…

 

Gdyby to nie było skuteczne, nie byłoby tak wielu podobnych komunikatów w mediach społecznościowych. Prawdę mówiąc, ludzie lubią takie wyliczenia, ponieważ to obietnica szybkiego dostępu do wiedzy, to obietnica konkretnych rad na dany temat.  

 

[3] Formuła BAB

BAB to skrót od haseł:

> Before

> After

> Bridge

Czyli inaczej 

> Przed

> Po

>Przejście 

Na pewno już widzisz, o co chodzi. Pokazujesz przejście między stanem A, który np. jest niesatysfakcjonujący, do stanu B, który jest pożądany. Przejściem jest Twój sposób, Twoja oferta, Twój patent. 

 

[4] Pytanie – odpowiedź. 

To jest świetna opcja, gdy nie masz pomysłu na wpis. Nie masz pomysłu, ale na pewno masz w DM jakieś pytanie od czytelnika, odbiorcy, klienta. Odpowiedz na nie i zrób z tego wpis. Nie dość, że pielęgnujesz wizerunek eksperta, to możesz faktycznie komuś pomóc. 

 

[5] Odnieś się do wyników badań.

Internet daje nam wszystkie informacje potrzebne, by szybko i sprawnie pisać i planować wpisy marketingowe. Znajdź wyniki badań, które nawiązują do tematu, którym się zajmujesz, podziel się nimi z czytelnikami i się do nich odnieś.

   

[6] Opowiedz historię

Wszyscy lubimy czytać o tym, jak się komuś coś udało, bo chcemy zdobyć informację, jak on to zrobił. Możesz opisać jakąś historię, jak doszłaś z punktu A do punktu B, czego się nauczyłaś, czego żałujesz, co było trudne, co chciałabyś powtórzyć. 

 

Trzeba pisać, pisać, pisać, by poczuć się z pisaniem swobodnie. Jeśli nie czujesz się swobodnie, nie martw się, daj sobie czas i korzystaj z szablonów i formuł, by sobie ułatwić, by iść dalej, zamiast blokować się brakiem doświadczenia.

Powodzenia!

Trzymam kciuki!