W 2020 roku czytałyśmy, że świat nie będzie taki, jak przedtem. W 2021 roku słyszałyśmy, że sprzedaż i marketing nie wrócą na dawne tory. W 2022 roku wiedziałyśmy już, że nie tylko nie wrócą, ale nawet już nie powinny. Czas na nowe.
Gdy po raz pierwszy napisałyśmy w czystym dokumencie tytuł: „Marketing w 2023 roku”, poczułyśmy delikatne napięcie wymieszane z poczuciem, że wszystko może się zdarzyć i że niczego nie możemy być pewne. A przecież lubimy wiedzieć, lubimy kierować się schematem, lubimy strategie i tabelki w Excelu, które wytyczają szlaki i prowadzą za rękę.
Jak poczuć pewność w obszarze, który tak dynamicznie się zmienia, który ulega wpływom algorytmów, który wciąż dodaje nowe narzędzia i zabiera te, do których już zdążyliśmy przywyknąć? W chwili, gdy poleganie na tym, co zewnętrzne, nie daje poczucia bezpieczeństwa, możemy wrócić do korzeni, do nas, do wartości, marki osobistej, społeczności, czyli do tego, na co same mamy wpływ, a przede wszystkim do tego, co same rozumiemy.
Marketing w 2023 roku w 8 punktach:
1. Autentyczność
Tak naprawdę autentyczność to wartość, na którą z chęcią zwracamy uwagę od lat, ale mamy wrażenie, że ostatnio stała się kluczowa. Łakniemy prawdy, prawdziwej historii, ludzi, którym ufamy, produktów tworzonych z misją i wiarą, ponieważ zostaliśmy przekarmieni sztucznością, idealnym obrazem codzienności, standardami, których w normalnych warunkach offline nie jesteśmy w stanie sprostać.
Autentyczność to naturalność, wiarygodność, spontaniczność. To twórcy marek, z którymi chcemy się identyfikować i uczciwy proces twórczy, który nam imponuje, który nas inspiruje.
2. Opowieść
Jesteśmy zdania, że opowieść o produkcie, opowieść o marce, opowieść o twórcach to jest inwestycja w budowanie długofalowej relacji z klientami, to jest wciągnięcie ich w życie marki, wzbudzając w nich niecierpliwość, chęć czekania na kolejną odsłonę historii.
To też nawiązanie do specyfiki mediów społecznościowych, na których opiera się wiele biznesów. Media społecznościowe dziś mają takie tempo, za którym nie sposób nadążyć. Ilość produkowanych treści nie przekłada się na zainteresowanie, bo albo algorytm nie ułatwia dotarcia do klientów, albo ilość komunikatów, które docierają do klienta, jest tak ogromna, że człowiek przestaje reagować. Budowanie historii post po poście, newsletter po newsletterze, konsekwentnie i strategicznie, pozwoli klientowi Cię odnaleźć.
Nawet jeśli dopiero zaczynasz, nawet jeśli do końca nie wiesz, od czego zacząć budowanie opowieści, możesz oprzeć się na Kalendarzu Marketingowym oraz szablonach wpisów marketingowych, dzięki którym spokojnie opracujesz plan na komunikację. Z tymi dwoma narzędziami zrealizujesz swoje cele marketingowe, jednocześnie mając czas na inne działania.
3. Jakość nie ilość
Pracując z moimi Klientami przez ostatnie pół roku, zauważyłyśmy jeden błąd, który blokował przed rozwojem marki w mediach społecznościowych, demotywował i podcinał skrzydła. Tym błędem było serwowanie swoim odbiorcom i klientom zbyt dużej ilości informacji. Mogłoby się wydawać, że dzielenie się wiedzą, szczególnie za darmo, powinno nieść same korzyści, jednak w tym przypadku nie tylko odstrasza klientów, ale i odbiera siły twórcom.
Przykładem niech będzie wpis na Instagramie z dużą porcją specjalistycznej wiedzy. Za taką dawkę wiedzy jesteśmy wdzięczni tylko wtedy, gdy jej naprawdę potrzebujemy i jej szukamy. W momencie, gdy scrollujemy media społecznościowe szukając rozrywki, ignorujemy taką treść. Z kolei, nawet jeśli jesteśmy zainteresowani danym zjawiskiem opisanym w przygotowanym materiale, ilość i forma informacji nie pozwalają nam przyswoić choćby fragmentu komunikatu, gdyż wymaga to od nas czasu, którego zwyczajnie nie mamy.
Dajemy za dużo, wierząc, że zostanie to zauważone i docenione. Tymczasem w stronę naszych potencjalnych klientów musimy skierować wędkę z wyważoną i smaczną przynętą, którą łykną z przyjemnością, która nie będzie wymagała od nich poświęcenia dużej ilości czasu. To dobre wrażenie połączone z jedną, konkretną informacją na ważny temat sprawi, że w odpowiednim dla siebie momencie klient wróci po więcej.
Nie wiesz, jak zbudować plan komunikatów, by zainteresować, a nie odstraszyć klientów? Sięgnij po Kalendarz Marketingowy i zaplanuj konkretną listę wpisów nie tylko dotyczących Twojej marki, ale także Twoich odbiorców.
4. Budowanie relacji
Jako odbiorcy nie chcemy być anonimowym kupującym, jednym z wielu, fragmentem statystyki. Gdy piszemy wiadomość na fanpage danej marki, chcemy czuć, że rozmawiamy z żywym człowiekiem, w dodatku mając nadzieję, że ta osoba nas kojarzy, przecież kupujemy ten produkt od tego producenta od lat! Tak samo marki, te małe, jak i duże, chcą być stale obecne w naszym życiu, chcą współtworzyć nasz styl życia i wpisywać się w plan naszego dnia.
Budowanie relacji z klientami to tworzenie w nich świadomości i pewności, że są dla Ciebie ważni, że Ci na nich zależy, że ich potrzeby są istotne i że słuchasz tego, co chcą Ci przekazać.
Ważnym punktem w budowaniu trwałej relacji z klientem jest przychodzenie do niego nie z produktem, ale z rozwiązaniem jego problemu. To jest właśnie sztuka tworzeniu treści w Twojej przestrzeni działań marketingowych, by swoim produktem, jego opisem oraz stylem marki odpowiedzieć na palącą potrzebę odbiorcy. Sięgnij po gotowe nagłówki sprzedażowe, połącz je z tekstami, które stworzysz dzięki gotowym szablonom tekstów marketingowych i upewnij swoich klientów, że jesteś właściwą osobą, z właściwym produktem, na właściwym miejscu.
5. Marka osobista
Gdy w 2020 roku pandemia przewróciła nasze życie zawodowe do góry nogami, wielu z nas musiało albo się przebranżowić, albo szukać dodatkowej pracy, albo zaczynać od nowa nie mając żadnej gwarancji na sukces.
Zauważyłyśmy rozkwit marek osobistych, ekspertów, którzy do tej pory budowali swoją działalność poza internetem, w gabinetach i biurach, tymczasem nowe okoliczności sprawiły, że w poszukiwaniu klientów pojawili się w mediach społecznościowych, edukując, a jednocześnie promując swoją ofertę.
Jednym z narzędzi, które pomogło setkom kobiet przejść z offline do online był Business Planner Madama. Sięgnij po E-Business Planner 2023 i skutecznie zaplanuj sukces swojej firmy. Dzięki ćwiczeniom, konkretnym pytaniom i schematom wybierzesz najlepszą dla swojego biznesu drogę i unikniesz wielu pułapek.
Teraz czas na Twoją markę osobistą. Ten trend się już nie cofnie, naszym zdaniem będzie się tylko wzmacniał, również dlatego, że budowanie marki osobistej daje wolność, pozwala zarabiać po swojemu, tworzyć po swojemu, wyrażać się i spełniać. Trudno z tego zrezygnować, gdy poznało się już smak sukcesu zbudowanego własnymi rękami.
6. Jesteśmy nadal w Internecie
2023 rok to nadal działania w Internecie. To w Internecie sprzedaje się najwięcej, dlatego też w Internecie będziemy realizować większość naszych strategii sprzedażowych.
Z jednej strony to dobrze, bo realia internetowe są nam znajome. Z drugiej strony na tej przepełnionej komunikatami przestrzeni trzeba znaleźć swój własny sposób wyrazu, swój rytm i charakter — i to właśnie będzie wyzwaniem w 2023 roku.
Znajdziesz swój styl, swoją niszę i swój cel korzystając z E-Business Planner 2023. Nie daj ponieść się przypadkowym impulsom i radom, które nie mają żadnego przełożenia na sukces. Kieruj się tym, co sprawdzone. A gdy już upewnisz się, że droga, którą wybrałaś, prowadzi do sukcesu, sięgnij po Kalendarz Marketingowy i przełóż swój plan na działanie.
7. Społeczność
Wyobraź sobie, że nagle nie ma Instagrama. Cała Twoja instagramowa społeczność traci z Tobą kontakt, nie masz już komu sprzedawać swojej wiedzy czy produktów, tracisz momentalnie źródło dochodu. Co robisz?
W chwili, gdy tak wiele czujemy niepewności, gdy wciąż nasza rzeczywistość się zmienia, będziemy szukać stabilności, poczucia biznesowego bezpieczeństwa, czegoś odpornego na nastroje algorytmów i sytuację polityczną.
Tym czymś zawsze będzie społeczność, czyli grupa osób zainteresowana naszymi działaniami lub naszym produktem, jednak warto budować tę grupę w przestrzeniach od nas zależnych, jak newsletter czy blog. To są miejsca, których nie dotyka żaden zewnętrzny algorytm, które są zarządzane przez nas, a to znaczy, że nikt nie wyłączy nam możliwości kontaktu z naszą społecznością.
8. Powrót do źródła
Nasi klienci są tacy jak my, podobnie odbierają mnogość komunikatów, tak samo nie lubią wyskakujących reklam i powtarzających się grafik. Tak samo jak my szanują swój czas i zauważyli, jak bardzo media społecznościowe nas wciągnęły i przyzwyczaiły do siebie. Nasi odbiorcy, jak i my, będą szukać treści wyselekcjonowanych, dłuższych, takich, które przeczytają w spokoju wtedy, gdy chcą, które im nie znikną zaraz z walla, które będą spokojną odskocznią od migającego świata mediów społecznościowych.
Będziemy wracać do źródła. Może niekoniecznie do codziennych drukowanych gazet, ale do tego spokojnego czytelniczego rytuały, do spokojniejszych, ale lepszej jakości treści, do przewidywalnej formy i przestrzeni wolnej od pstrokatych, świecących reklam.
Jeśli umiesz wczuć się w potrzeby swoich odbiorców i dać im ten spokój i tę przewidywalność, której potrzebują, zostaną z Tobą na dłużej. Złap uwagę klientów konkretnymi komunikatami, użyj jednego z 200 gotowych nagłówków marketingowych, które przygotowałyśmy, i zacznij dialog z odbiorcami. Korzystając z szablonów wpisów marketingowych, będziesz komunikowała się szybko i pewnie, a dodatkowo uwolnisz mnóstwo czasu, który do tej pory poświęcałaś na tworzenie treści.
Marketing w 2023 roku to według nas rozmowa ze swoimi klientami, zmniejszanie dystansu, dzielenie się wiedzą oraz pokazanie „ludzkiej” twarzy marki. To pomaganie zamiast tylko sprzedawania. To budowanie społeczności, co jest procesem długofalowym i na pewno nie przynosi efektów po tygodniu, ale za to pozwala przetrwać większość trzęsień ziemi, których może doświadczyć firma.
Wytrwałości!
Tekstualna Monika & Klaudia z Madamy
Oto pakiet narzędzi, dzięki którym zaplanujesz działania marketingowe i poczujesz swoją sprawczość.
-
100 szablonów wpisów, dzięki którym przygotujesz zestawy postów szybko i skutecznie.
-
200 gotowych nagłówków sprzedażowych, dzięki którym szybko stworzysz plan komunikacji ze swoimi odbiorcami, na przykład na blogu i w newsletterze.
-
Kalendarz marketingowy, dzięki któremu zaplanujesz swoje działania sezonowo, z uważnością na każdą ważną dla klientów datę.
-
E-Business Planner 2023, który za rękę poprowadzi Cię jak dobrze i skutecznie zaplanować biznesowo rok 2023.