To pytanie przyszło do mnie w momencie, gdy musiałam wybrać, czym będę się zajmować w życiu, a dokładniej, na czym będę zarabiać. O ile to, co robiłam, mogłam potraktować w kategorii hobby, przyjemności, misji, kwestia pieniędzy nie plasowała się na szczycie. Jednak gdy trzeba wybrać: praca dla satysfakcji vs czas dla siebie i dla swojej rodziny, wybór jest prosty. Jeśli praca, to dla pieniędzy, nie dla samej satysfakcji. Praca musi się opłacać.
Bycie ekspertem, poczucie, że jest się ekspertem, bycie postrzeganym jako ekspert jest swoistym zielonym światłem, by zarabiać na tym, co się umie robić. Jest przepustką do świata osób, które mogą swoją pracą wpływać na dobrostan innych osób, które mogą doradzać, sugerować, podejmować decyzje w imieniu klientów. To bilet do zarabiania pieniędzy naprawdę, legalnie.
Często zaczynamy działać (np. w internecie, budując swoją markę osobistą) spontanicznie, bez planu i oczekiwań, że uzyskamy konkretny efekt. Sprawdzamy, jak się buduje społeczność. Sprawdzamy, czy umiemy dzielić się wiedzą z innymi. Sprawdzamy, czy nam się to opłaca, czy przynosi to frajdę, wymierne korzyści, znajomości, popularność. Bycie ekspertem nie jest konieczne, by zainteresować sobą innych.
Jednak faktycznie bycie postrzeganym jako ekspert jest pożądane, gdy planujemy skonkretyzować działania, gdy chcemy stworzyć biznes oparty na relacji nie ja-obserwator, tylko ja-klient.
Często też zdarza się, że przez kilka, kilkanaście lat pracujemy w firmie, będąc częścią zespołu. Wychodząc z firmy i zaczynając działania solo, nikt nas nie zna, nikt nas nie kojarzy z daną branżą. Podpisem pod wykonanym projektem było logo firmy, a nie nasze imię i nazwisko. Wtedy też potrzebujemy zbudować pozycję eksperta, mimo że już nim jesteśmy.
Co zrobić, by pokazać się innym jako ekspert?
-
Czy naprawdę jesteś ekspertem?
Od tego pytania warto zacząć. Czy faktycznie masz w sobie taki potencjał, czy masz wiedzę, którą chcesz się podzielić?
Zastanów się, w czym jesteś dobra. Zastanów się, w jakim temacie masz największą wiedzę. Zastanów się również, co zrobić, by pogłębić swoją wiedzę w dziedzinie, którą chcesz się zajmować.
-
Dziel się wiedzą. Za darmo.
Jak to się mówi: za darmo to bardzo rozsądna cena! 🙂
Dzielenie się wiedzą „za darmo” wbrew pozorom ma cel i się finalnie opłaca. Nikt nie lubi kupować kota w roku, nikt nie lubi wydawać pieniędzy bez choćby cienia gwarancji, że dostanie to, czego potrzebuje.
Klienci nie przychodzą tylko dlatego, że masz ofertę, która według Ciebie jest interesująca i warta czyichś ciężko zarobionych pieniędzy. Musisz ich przyciągnąć, zdobyć ich zaufanie, pokazać, co potrafisz, czego można się po Tobie spodziewać.
-
Rozwiązuj problemy swoich klientów
Niech wiedzą, że pomożesz. Niech wiedzą, że znasz odpowiedzi na ważne pytania. Niech wiedzą, że znasz patenty, klucze, skróty i umiesz je zastosować, by innym żyło się lepiej, lżej, milej, ładniej. Niech czują, że obserwowanie Twoich działań im się opłaca, że to jak trzymanie Twoje wizytówki w portfelu.
Skąd masz wiedzieć, co jest tym problemem, na który trzeba znaleźć odpowiedź? Pytaj, rób sesje Q&A, live w mediach społecznościowych, ankiety na Instastories. Czytaj komentarze, które się pojawiają pod Twoimi wpisami i te, które znajdziesz w wiadomościach prywatnych.
-
Znajdź swoją niszę.
Trudniej dać się poznać jako specjalista, gdy wokół mnóstwo specjalistów robiących dokładnie to samo. Trudno wtedy zaznaczyć skalę swojej wiedzy, gdy ona nie robi aż tak dużego wrażenia.
Nie chodzi o to, by robić coś totalnie innego od pozostałych. Chodzi czasem o jeden mały element, o styl, o temat przewodni, który Cię wyróżnia, o branżę, w której się poruszasz. Możesz być specjalistką od marketingu, ale możesz być też ekspertą specjalizującą się w działaniach marketingowych dla aktorów i osób pracujących głosem.
-
Pokaż się
To jest prosty punkt, ale czuję, że powinien się tu znaleźć. Żeby ktoś Cię znalazł, musisz dać się znaleźć. Pokazać się, ujawnić, przedstawić.
Masz do tego wszystkie narzędzia, które dają Ci media społecznościowe. Nie musisz używać każdego z nich, wybierz te, które czujesz, które jesteś w stanie wykorzystać naturalnie i bez stresu.
Co ważne, nie chodzi tylko o to, by zdobyć większą ilość obserwatorów w sieci. Chodzi o to, by dać sobie szansę na przedstawienie swojego stylu, swojej wiedzy, tematu.
Jak to zrobić? Prowadź profile w mediach społecznościowych, ale też daj się zaprosić do podcastu, wywiadu, wypowiadaj się w mediach, komentuj.
-
Współpracuj z innymi ekspertami
Możesz czekać, aż ktoś zaprosi Cię do swojego podcastu, ale możesz też założyć swój własny, a następnie zapraszać innych ekspertów do rozmowy.
Możesz również robić wywiady z innymi specjalistami i podsumować ich wypowiedzi w formie raportu, który z kolei opublikujesz na swoim kanale społecznościowym. Jak to jest być ekspertem, który opiera się na wiedzy innych? No cóż, to Ty będziesz osobą, która finalne dzieli się wiedzą ze swoją społecznością.
Co więcej, współpracując z innymi specjalistami, możecie wzajemnie wymienić się klientami, zasięgami.
-
Uwierz, że jesteś ekspertem
Brak wiary w siebie jest jedną z głównych blokad, które zatrzymują nas przed działaniami, rozwijaniem biznesu i zarabianiem pieniędzy.
Skoro chcesz działać w danym temacie, to znaczy, że już coś o nim wiesz. Już wiesz, że to jest dobry pomysł, już wiesz, że możesz się tym zajmować. Teraz musisz tylko zgromadzić dowody, że jesteś ekspertem, a następnie przedstawić je… sobie.
Ja zawsze mówię, że jeśli w skali od 0 do 10 oceniasz zakres swojej wiedzy na 5, to mimo że nie jesteś ekspertem na dyszkę, to nadal możesz być mentorem dla osób, które z kolei swoje doświadczenie oceniają od 0 do 4.
-
Zbierz referencje, polecenia, dowody swojej skuteczności, czyli tak zwane dowody słuszności
Takim dowodem słuszności może być certyfikat skończonego szkolenia, tytuł magistra, ale również mogą to być komentarze czytelników, którzy doceniają Twoje treści, mejle wdzięcznych klientów, opinie byłych współpracowników opublikowane np. w serwisie LinkedIn.
Jeśli nie masz jeszcze klientów, których historią mogłabyś się pochwalić, zaproponuj komuś wymianę: Twoja oferta za referencje. Nie czekaj, aż spłynie do Ciebie fala referencji, zorganizuj ją.
Mówi się, że jeśli podczas spotkania z kilkoma osobami jesteś tą, która na dany temat wie najwięcej, to jesteś ekspertem. Finalnie nie chodzi o to, ilu masz followersów na Instagramie, a o to, czy możesz pomóc garstce z nich. Jeśli tak, jesteś dla nich ekspertem, bo używasz swojej wiedzy i doświadczenia, by rozwiązać palący problem kogoś, kto nie umie sam tego zrobić.