Media społecznościowe to ludzie, a ich emocje, potrzeby, nastroje są zmienne, więc nie warto trzymać się wciąż jednego schematu wpisu marketingowego. Jednak są zasady, o których warto pamiętać.
Musisz wiedzieć, że Twoi czytelnicy nie wstają codziennie rano z myślą i planem, by przeczytać Twój najnowszy wpis na Facebooku czy Instagramie. Każdego użytkownika mediów społecznościowych najbardziej interesuje jego własna historia, a nie historia firmy czy produktu.
Wszystko, co czytelnik odbiera od Ciebie, filtruje przez swój pryzmat, przez swoje zasoby, swoje doświadczenia, potrzeby i emocje. Chce czytać o tym, co jego dotyczy, co mu się opłaci, co rozwiąże jego problemy, co odpowie na jego pytania, dlatego już teraz zanotuj sobie pierwszy punkt każdego dobrego wpisu marketingowego.
[1]
Nie chodzi o Ciebie, chodzi o osobę, która to przeczyta.
Zdobędziesz uwagę, a może i zaufanie, odnosząc się do problemów, bolączek i pytań swoich czytelników i jednocześnie klientów. To przyciąga uwagę, a tym samym buduje tak potrzebne zasięgi.
A skoro już o tym wiesz, to Twoim zadaniem jest napisać taki wpis, by zachęcić, przekonać, zaprosić czytelnika do poświecenia Ci kilku minut ze swojego aktywnego dnia. To Twoje działania sprawiają, że odbiorcy przyzwyczajają się do Ciebie, Twoich treści, wpisów.
Dlatego tak ważny jest drugi punkt podczas tworzenia wartościowego wpisu.
[2]
Nawiązuj do rzeczy, sytuacji, tematów, które dotyczą Twojego odbiorcę.
Pisz o tym, czego może doświadczyć Twój czytelnik, o rzeczach, które może śledzić w internecie, a które być może wpisuje do wyszukiwarki i szuka na ich temat informacji. Odpowiadaj na ważne pytania, dawaj rady, wskazówki, ułatwiaj mu życie. Pomagaj rozwiązywać problemy.
Twój odbiorca, tak jak i Ty, obchodzi święta, lubi wolne weekendy, jest czuły na okazje i przeceny, lubi sprytne zakupy, kupuje sezonowo, przygotowuje się na grudniowe szaleństwa, lubi być zaskakiwany i lubi, gdy przypominasz mu o tym, o czym warto pamiętać.
Gdy już wiesz, o czym pisać, delikatnie, acz stanowczo zostawiaj swoim czytelnikom instrukcję, co mają dalej zrobić, po przeczytaniu Twojego wpisu.
[3]
Pamiętaj o CTA, czyli call to action.
CTA to inaczej wezwanie do działania. Polecenie, wskazówka, zadanie do wykonania dla Czytelnika.
Oto 10 przykładów, które możesz wykorzystać na końcu swojego wpisu marketingowego:
- przeczytaj wpis
- zarezerwuj swoje miejsce
- skorzystaj z najniższej ceny
- zaoszczędź
- limitowana oferta
- dodaj do koszyka
- zapisz się do newslettera
- zacznij teraz
- kliknij, by zacząć
- zarejestruj się za darmo
Jednak zanim czytelnik zareaguje na CTA, musi przeczytać cały wpis, przeczyta cały wpis, jeśli najpierw zwróci uwagę na Twój komunikat!
[4]
Zacznij wpis od mocnego zdania.
Twój odbiorca nie da Ci za darmo zbyt wiele swojego czasu. Masz kilka sekund, a tak naprawdę ułamek sekundy, by wzbudzić zainteresowanie, a to sprawia, że tradycyjna budowa artykuły, czy tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie, nie będzie Ci służyć.
Zacznij od mocnego, konkretnego zdania. Czegoś, co zaciekawi, każe czytać dalej, co będzie obietnicą, przestrogą, co wzbudzi niepokój, rozbawi, poruszy.
Pamiętaj, czytelnicy, zanim dadzą Ci swoją uwagę, skanują wzrokiem tekst i w ciągu chwili decydują, czy czytają dalej, czy scrollują w poszukiwaniu czegoś bardziej interesującego. Robią dokładnie to samo, co Ty! Przecież nie czytasz wszystkiego, co pojawia się na ekranie monitora, wybierasz, co klikniesz, co przeczytasz, prawda?
Jeśli szukasz pomysłów na mocne hasła, sięgnij po e-booka „200 gotowych nagłówków marketingowych”, który znajdziesz w pakiecie Zaplanuj Swój Sukces. To 200 zdań, które możesz wykorzystać jako tytuły newsletterów, teksty na grafiki, pierwsze zdania wpisów itp. Pierwsze zdanie jest bardzo ważne, bo wielu czytelników skupi się tylko na nim.
Mocne pierwsze zdanie to nie jedyny sposób na przyciągnięcie uwagi. Pomóż swojemu wpisowi, przygotowując grafikę z hasłem. Możesz wykorzystać darmowe aplikacje i platformy jak Canva czy Studio.
[5]
Połącz dobrą treść z dobrą formą.
Nawet jeśli po mistrzowsku przygotowujesz wpisy marketingowe, nikt ich nie przeczyta, jeśli będziesz publikować zbite teksty, bez ani jednej spacji.
Pamiętaj również o tym, że bardzo wielu Twoich odbiorców czyta Twoje wpisy, korzystając ze smartfonów, co sprawia, że nawet kilka zdań potrafi wyglądać jak strona wyrwana z książki telefonicznej. Twoi odbiorcy będą wdzięczni za krótsze zdania i akapity, które nie zajmują godziny, by je przeczytać.
Dobry wpis wymaga dobrej oprawy, a osiągniesz efekt, jeśli będziesz pamiętać o nagłówkach, które wyróżniają tytuły, o punktorach, dzięki którym tekst wydaje się bardziej uporządkowany. Korzystając z emotikonek, możesz oddzielić jedną cześć tekstu od drugiego, a także zasugerować ton wypowiedzi, co daje sygnał czytelnikowi, kto jest grupą docelową wpisu.
[6]
Pamiętaj o emocjach!
Choć mówi się, że wpis marketingowy powinien być krótki, konkretny i bardzo, ale to bardzo informacyjny, my jesteśmy nieco innego zdania. Według nas liczą się emocje, które budzą się w odbiorcy, gdy czyta nasze komunikaty.
Twoi czytelnicy to osoby z krwi i kości, nie chcą być jednymi z wielu, nie chcą być wrzuceni do jego worka przypadkowych odbiorców, chcą być zauważeni, chcą czuć, że zwracasz się właśnie do nich. Pamiętaj o tym, gdy będziesz tworzyła harmonogram wpisów marketingowych. Pamiętaj, by zwracać się do wybranej grupy docelowej, chyba że zdecydowałaś, że dobrą formą dla Ciebie jest „proszę Państwa”. Jednak to buduje dystans, a przecież chcesz zbudować społeczność, prawda?
PODSUMOWANIE
>> Pisząc wpis marketingowy, pamiętaj, że nie chodzi wcale o Twoją firmę czy produkt, który oferujesz. Nawet gdy chcesz zaprezentować nową ofertę i tak finalnie chodzi o klienta, odbiorcę, czytelnika, użytkownika. To do niego piszesz i na nim się skupiasz, odpowiadając na jego pytania, szukając rozwiązań na jego problemy.
>> Nawiązuj do spraw, które dotyczą Twoich odbiorców. Pamiętaj o ich obawach, doświadczeniach, lękach, problemach, a także tym, co ich ciekawi, wzrusza, bawi.
>> Stosuj CTA, czyli call to action (wezwanie do działania). To krótkie hasła, którymi angażujesz odbiorców i sprawiasz, że poświęcają Ci i Twojemu wpisowi więcej uwago.
>> Zacznij mocnym zdaniem. Masz tylko chwilę, by zwrócić uwagę czytelnika.
>> Niech dobra treść idzie w parze z miłą dla oka formą. Używaj podzielników, punktorów, spacji.
> Pisz treści pełne emocji, z którymi Twoi czytelnicy mogą się identyfikować. Jeśli szukasz pomysłów na to, jak napisać dobry wpis marketingowy, skopiuj jeden ze wpisów z e-booka „100 szablonów wpisów marketingowych”. Możesz je nawet skopiować 1:1.
Trzymaj się tych sześciu punktów, a na pewno stworzysz takie wpisy, które zaangażują Twoją społeczność.